Saturday 13 August 2011

SAHUR

Salam...

Pagi ni bangun sahur lewat...  So lewat la sikit abis makan nye...  Disebabkan lewat abis makan, tak nak la tdo balik... Kang susah plak nak bangun tuk Subuh...  Jom kite update blog lagi bagus...  Eh silap la....  Patut nye buat la solat sunat ape2 yang patut smentara mnunggu azan Subuh.  Jangan ikut prangai saya ni yek...

Sahur, sahur gak.... Tapi tau ke sahur tu ape and nape kite kene sahur?  Jom blajar same2 ape tu sahur and nape kite kene sahur.

Sahur means santapan or makanan yang diberkati.  Bersahur untuk b'puasa t'masuk dlm sunnah Rasullullah S.A.W.  Rasullullah menganjurkan supaya makan sahur melalui sabdanya yang b'maksud: "Makan sahurlah kerana sesungguhnya dalam makan sahur itu ada berkat".

Antara kelebihan2 b'sahur ialah, sahur m'punyai unsur berkat.  So, makanan ape pun yang m'punyai berkat akan m'bantu seseorang dalam m'taati perintah Allah.  Other than that, sahur adalah untuk m'bezakan puasa yang dijalankan dengan puasa ahli kitab.  Sabda Rasullullah S.A.W: "Sesungguhnya perbezaan antara puasa kita dengan puasa ahli kitab ialah pada makan sahur".  And lastly sahur tu adalah untuk membantu puasa itu sniri.

Dah tau kan sahur tu ape and ape advantage nye...  So,  jangan la sia2 kan sahur tu.  Bangun la kejap tuk jamah even sgelas air putih and sbiji kurma.  InsyaAllah dapat berkat dari situ...  Renung2 kan dan selamat b'amal....hehehe...  Bye and Salam...

No comments:

Post a Comment