Thursday 21 June 2012

KETAM MASAK LEMAK CILI API

As-Salam...

Percubaan pertama untuk wat ketam masak lemak cili api boleh di katakan success.  Cewah bangga la tu.  Bukan ape.  Mak aku ni jenis masak simple-simple jek orang nye.  Kalo ketam tu biasa nye wat rebus ngan air je.  So memandangkan aku skang ni pun tengah b'cuti ape la salah nye aku try skill m'masak aku ni kan.  1st kene la google search resepi untuk ketam masak lemak cili api.  Almaklum aku ni bukan la teror bebenor bab masak ni.  Kene la ade guide gak.

Bahan-bahan untuk resepi ni simple jek.  Tu yang aku suke tu.  Tak yah nak pening-pening cari bahan.  Sume dah ade kat uma.


Cili api dalam 10 biji and sebiji bawang besar ditumbuk kasar bersama-sama ibu kunyit.  Tapi disebabkan aku takde ibu kunyit so aku gantikan la dengan serbuk kunyit.  Ala tujuan ibu kunyit tu actually nak bagi warna jek.  So ok la kalo aku gantikan ibu kunyit ngan serbuk kunyit kan.  Janji ade warna.  Serai 2 batang dititik.  Bahan-bahan ni ditumis dalam 10minit then masukkan santan.


Bila santan dah mendidih masukkan ketam.  Jangan lupe sebelum tu letak la garam and sikit ajinomoto secukup rasa.  Aku letak gak sikit gula nak bagi rasa tu balance.


Untuk bagi masakan ni bau wangi, letak la carik-carik daun kunyit kat dalam.  Kalo rajin korang leh la hiris daun kunyit tu halus-halus.  Aku ni pemalas.  Tapi kire rajin la ni nak masak resepi ni kan.


Tadaaaaa!!!  Siap dah ketam masak lemak cili api versi aku.  Nampak best tak?  Sape-sape yang baca entry ni leh la try masak ketam cam aku buat ni.  Selamat memasak.

4 comments:

  1. wah ..sedap..lepas ni masak kari ketam ..sure lagi sedap..

    ReplyDelete
  2. Salam dear.

    Wah sedapnya...tertelan telan air liuq....lama kak nani tak masak ketam...


    Lepas ni nak masakla...


    Salam ukhwah, salam kasih sayang

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm k.nani...
      sowi br prasan komen k.nani...
      sy x la hebat sgt m'msk cam k.nani...ni dlm proses nk upgradekan diri...anyway nice to noe u k.nani...

      Delete