Wednesday 10 July 2013

1 RAMADHAN

As-Salam...

Lame tak update blog.  Hari ni nak sembang sikit pasal puasa semalam.  Cite lame-lame terpaksa aku hold sebab kekeringan idea.

Alhamdulillah semalam sempurna sudah 1 hari berpuasa.  Bersahur dengan abah and Syaqil.  Makan nasi dengan lauk yang kakyang and nyah bagi.  Aku cuma masak nasi and panaskan lauk waktu subuh tu.  Hurm...memang terasa sangat bila mak takde.  Slalu bersahur ade mak.  Tapi kali ni mak takde.  Pengalaman pertama yang kene aku lalui gak.  Mase nak suap nasi ke mulut tak sedar tumpah gak airmata ni.  Tak bole nak tahan perasaan sebak tu.  Yang penah rasa faham la perasaan tu.

Dah memang plan bulan puasa berbuka rumah nyah sebab abah berbuka kat masjid.  Kecuali hujung minggu sebab mungkin ade adik bradik yang lain nak balik rumah.  So semalam lepas keje nak terus ke rumah nyah and lepas terawih baru balik rumah.  Tapi acu kol suruh balik rumah sebab die nak berbuka sama.  So aku tak payah la pergi rumah nyah.  Mungkin acu kesian kat adik dia ni kot and tak nak adik die ni trase sedih.huhuhu...  Berbuka takde menu special pun.  Sume acu beli kat bazar, mee kari, lauk ayam golek,pajeri nenas, gulai tempoyak.  Nyah tetap hantar lauk tomyam and buah tembikai.  Alhamdulillah banyak gak la menu yang ade semalam.  Syukur ade abang-abang and kakak-kakak yang bertanggungjawap.  Walau mak takde tapi dorang tak abaikan aku.

Pagi tadi boleh plak lewat bangun sahur.  Dah sedar jam berbunyi pukul 4.30.  Tutup jam then baring kejap konon nak tunggu 5minit.  Skali terkejut sebab abah panggil ckp dah nak 5.30.  Hamik ko.  Hopeless tul la aku ni.  Kesian abah makan dalam keadaan kelam kabut.  Aku juz minum milo je.  Abah makan nasi and minum susu.  Pas sahur tu tak tido dah.  Trus siap-siap nak gi keje.

Sori sebab entry kali ni takde gamba.  Aku just nak cerita pengalaman first day aku berpuasa tahun ni tanpa orang yang paling aku sayang.  Aku penah gak terfikir nak stop je tulis blog ni.  Ala buka ade follower pun.  Tapi aku rase rugi kalo aku biarkan tiap kenangan yang aku lalui.  Memang la akan aku ingat.  Tapi kalo aku tulis kat blog ni lagi akan ingat.  Tul tak?  So cite-cite lame aku still nak update gak nanti walaupun dah basi.

So see uolz later.  Selamat berpuasa.

No comments:

Post a Comment