Wednesday 22 August 2012

PERSIAPAN RAYA

As-Salam...

Ya Allah kejap nye mase berlalu.  Tinggal brape hari je lagi kita nak sambut hari raya.  Wah tak sabar-sabar nak raya ni.  Yang laen-laen pun same gak kan.  Mesti tak sabar nak sambut raya.  So preparation for raya camne?  Sume dah ready dah ke?  Aku still ade beberapa bende yang lom siap.  Rumah leh dikatakan dah siap.  Langsir dah gantung yang baru and cadar dalam bilik dah tukar.

Biskut raya pun dah siap.  Tapi bukan aku yang buat.  Cam biasa beli dengan Cik Ju la.  Aku ni tangan tak brape hebat bab masak memasak ni.  Daripada bazir duit sebab biskut hangus, baek beli je.  Lagipun dah biasa dah dengan biskut Cik Ju ni.  Dah la sedap, harga pun kira harga adik bradik je.hehehe...


Duit raya plak, insyaAllah aku dah sediakan untuk anak-anak buah aku yang ramai ni.  Tapi sowi la anak-anak buah skalian.  Maksu kene cut cost untuk tahun ni.  Tahun ni tak brape nak masyuk.  So korang trime je la brape yang korang dapat ek.  Ok la kan dari maksu tak bagi langsung.


Preparation untuk diri sniri cam baju raya, tudung and kasut raya lom siap lagi.  Ni yang wat aku sedeh.  Kan dah cakap tadi, tahun ni tak brape masyuk.  So tahun ni sepasang je baju raya.  Tu pun orang yang belikan.  Dah hantar tempah mase awal puasa aritu.  Tapi lom siap lagi.  Harap dapat la siapkan untuk aku pakai pagi raya.  Kasut pun lom cari lagi.  Sebelom raya akan ku usahakan untuk cari kasut raya.

Dalam pada mengejar, mencari and menyiapkan persiapan untuk raya, jangan la kite lupa pada mereka-mereka yang kurang bernasib baek.  Sedekahkanlah sebahagian dari ape yang kite ade pada mereka yang memerlukan.  Actually ape yang kite ade ni bukan untuk kite sorang, sebahagian dari ape yang kite miliki tu adelah hak orang laen gak.  InsyaAllah hidup kite akan diberkati Allah.

No comments:

Post a Comment