Thursday 3 April 2014

SOLAT DAN SELAWAT BERSAMA USTAZ DON

As-Salam...

Peluang untuk memperbetulkan solat bersama dengan Ustaz Don memang aku tak lepaskan. Tapi ikutkan sebelum tu tak tau pun program ni Ustaz Don penceramahnya. Mase tu pikir nak masuk kelas agama yang aku bole perbetulkan ape yang bole dalam diri aku. Dengar plak bab solat. Memang perkara utama dalam Islam yang Allah suruh jaga. So trus suruh Syue registerkan.

Bile nak sampai hari program tu baru aku tau clash dengan knuri anak sdare Kakyang. Aku dah serba salah sebab Kakyang ajak dah lame and sungguh-sungguh die ajak datang. Family aku ngan Kakyang boleh kate rapat la jugak. Mak and abah Kakyang ni kire besan mak and abah yang paling rapat. Tapi kalo tak pegi program solat tu rugi la plak. Bukan rugi duit, tapi rugi pluang la. Bukan slalu dapat pluang nak blajar solat tambah plak dengan Ustaz Don.hehehehe...

At last aku buat keputusan pegi 2-2. Camne gayanye tu? Takkan la nak belah badan plak kan. Aku terpaksa korbankan separuh hari kursus tu. Means aku gi halfday je. Lepas kul 1 aku balik amik abah bawak gi knuri kat Kampar.


Program start pukul 9 tapi kitorang sampai awal gile kul 8. Register dulu then urusetia bagi fail, pen and button.


Disebabkan awal lagi so jom la bergambar dulu dengan Ustaz. Dengan banner gambar Ustaz pun jadi la. Sebab tau sure takkan dapat nye nak bergambar dengan the real Ustaz.

Pukul 9 lebih baru Ustaz sampai sebab die bertolak pas Subuh ade program gak kat KL, so tak bole nak gerak awal.

Sempoi gile Ustaz Don ni. Ni first time jumpe secara live and belajar dengan die. Berjubah and beserban cam biasa. Tapi kasut ala-ala converse. Muda kate. So jiwa cam anak muda laen la kan. Tak semestinya guru agama kene macam orang tua-tua, berjambang berjanggut, pakai jubah and selipar. Dalam hati siap pasang niat lagi nak suami cam Ustaz Don. Nak yang kuat agamanya tapi dalam mase yang sama balance dengan dunia gak. Bole cam tu?hehehe...


Tengok la. Sempoi kan.

Belajar dengan Ustaz Don ni aku rase best sebab die akan tanye ape yang kite nak blajar. Memang la dah tau topik nye tentang solat, tapi ape yang kite nak tau lebih terperinci tentang solat tu. So sume orang pun cam bagi listing la kat Ustaz. Then Ustaz start mengajar dari list yang sume orang bagi tapi tak lari la dari tajuk utama. Lepas tu yang paling aku suke cara Ustaz mengajar die bagi orang mencelah di tengah-tengah die tengah mengajar. Maksudnye kalo tak jelas or tak paham leh tanye mase tu gak. Tak cam sesetengah Ustaz, die akan mengajar dulu ikut ape yang die nak ajar then soalan kene tanya mase last kelas. Kalo cam tu kite mesti dah lupa ape yang kite tak paham mase tengah blajar tadi kan. Memang bole catat tapi aku rase cara Ustaz Don tu best.

Pukul 10 brenti minum pagi. Dorang bagi makan mee goreng and air kotak. Tak lame pun brenti. Pas setel je makan trus start balik kelas sebab Ustaz tak nak buang mase.


Lepas je makan sambung balik sampai pukul 1 untuk solat Zohor and makan tengahari. Mase ni aku dah trus balik sebab nak ke Kampar gi knuri kawin. Memang rugi tak abis kan kelas ni. Tapi aku rase tanggungjawap aku gak untuk bawak abah gi knuri tu. Anggap je la takde rezeki aku nak join kelas tu sampai abis. And aku harap aku akan dapat peluang laen nanti. InsyaAllah..aamiin....

No comments:

Post a Comment